Summa sidvisningar

tisdag 10 maj 2011

Dagen D

Igår var jag av förklarliga skäl inte så pigg på att blogga efter operationen. Åkte in kl 11 och var klar vid 12.30. Fick kissa på bäcken 3 gånger bara första timmen. Sedan var det att försöka ta sig upp. Problemet var bara att så fort jag rörde mig så spydde jag. Inte fick jag upp något så det blev bara ett evigt "ulkande" som resluterade i världens träningsvärk i diafragman/ mellangärdet idag.
Som tur var så var jag inte så kissenödig trots droppet.

Vid 17 kom jag in på avdelningen och då kollade de till mig en gång i timmen. Jag fick en liten mask att andas i för att man är lite rädd att djupandas o ch den underlättar för att man tänker på det på ett annat sätt. Allt för att lungerna skall komma igång igen.
Fick stränga tillsägelser att försöka kissa eftersom ultraljudet visade att jag hade en del i blåsan. Som tur är ligger den på rummet precis brevid min fotända av sängen. Det kom väl lite i taget. Nattsköterskan var lite orolig och hotade med kateter men efter att jag försökt mellan 22-24 gav jag up. Jag var inte ens kissenödig. Vid 1 kom nattsköterskan och menade att eftersom jag inte kunne kissa så fick hon sätta kateter. Det var inge mysigt. Jag var fortfaraden inte kissenödig och det kom inte ens ut hälften av vad hon mätte upp och som skulle finnas där. Vid 3 bad jag henne att ta bort den. Sedan lyckades jag sova 2 timmar utan att bli störd och sedan kom det som det skulle. Det är väl så att jag brukar spara lite i blåsan och det är väl bara att acceptera.

Nu på morgonen kom rumskompisen upp. Hon var lite sämre igår så hon fick stanna på uppvaket. Sedan tycker jag att det gått i ett. Det är prover och de kollar om vi kissat eller andas i masken. Sedan vil de att vi skall gå. Sedan har vi  fått börja äta.
Jag har fått i mig ca 1 dl youghurt. Konstigt hitintills har man gjort allt för att äta mindre men nu är det strålande att man får i sig. Vilka kontraster.
Sedan har jag fått te och jag skall dricka minst 1 L under dagen. Vi har fått två små minikannor a´0,25 L med olika dryck och två miniglas. Allt på en silver bricka, så fint så. Nu sitter jag här och småpytsar.

Men i det stora hela mår jag rätt bra. Det värsta är nog träningsvärken i magen efter "ulkadet" igår.
Kl är bara 11.30 och det känns som om det är sent på eftermiddagen.
Men det är rätt skönt att ligga och slapa, glida in och ut ur dvalan. Man känner ändå utav narkosen igår och jag kan aldrig ligga och slöa så hemma. För det första har jag för mycket att göra och sedan får jag ont i ryggen om jag ligger för länge. Så jag njuter av "semestern".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar